Usus magister est optimus

8 Jan

Consumententesten zijn altijd leuk. Een televisie programma als Kassa koopt 10 verschillende soorten erwtensoep en ze laten wat mensen blind testen welke erwtensoep nou eigenlijk de lekkerste is. Altijd leuk om te zien hoe mensen het spul helemaal analyseren en bespreken. De ene is te dun, de ander te dik en de ander bevat stukjes wortel… Nog leuker vind ik het als de underdog wint. Het liefst zie ik de dure Unox erwtensoep uit zak onderaan eindigen, terwijl de goedkope variant van de Lidl wint. Minder leuk vind ik het dat veel mensen deze uitslagen te serieus nemen.

Unox erwtensoep, Lidl, Kassa… Heb ik een nieuwe sponsordeal gesloten en moet ik deze namen een keer noemen om wat extra inkomsten te genereren? Helaas niet. Ik begin hierover omdat het je vast niet ontgaan is dat ze bij Kassa pilsjes hebben getest. In september wel te verstaan, maar laatst werd dit in een soort ‘Kassa hoogtepunten uitzending’ nog eens herhaald. Voor de mensen die het volledig gemist hebben, de uitslag samengevat was dat Heineken het lekkerst was (score 7,6), net voor Jupiler (7,5) en Oettinger (6,9).  Het slechtst was Brand dat er met een score van 5,1 slechter vanaf kwam dan Bavaria (5,4) en Schultenbrau (5,8).

Moeten we nu met z’n allen naar de supermarkt rennen om onze kratten Bavaria in te wisselen voor Freddy’s variant? Nee, wacht nog maar even.

Bij deze test was er een panel van 4 personen die het bier hebben getest. Bierexperts wel te verstaan. Of in ieder geval liefhebbers. Hoewel ik hun kunde en liefhebberij niet in twijfel wil trekken, wil ik wel opmerken dat het een vrij select groepje is. Natuurlijk is het voor het programma zelf goed dat er niet teveel mensen aan de tafel zaten, maar het is niet bepaald een diepe bron om uit te putten.

Is de uitslag herkenbaar? Strookt de uitslag met andere bevindingen? Op Ratebeer scoort bijvoorbeeld de Bavaria weer net iets hoger dan Heineken (2.18/5 versus 2.09/5), waarbij ik wel moet noteren dat Heineken 3000 keer is beoordeeld en de Bavaria zo’n 600 keer. De Oettinger blaast zowel Bavaria als Heineken weg met een gemiddelde score van 2.33/5, maar deze heeft slechts 289 beoordelingen. Ook Jupiler legt het met een score van 2.32/5 nèt af tegen de Oettinger. Voordat ik stop met deze hutspot van cijfers wil ik alleen nog even Brand noemen. Je weet wel, dat wanproduct dat als slechtste uit de test kwam. De score op Ratebeer? 2.67/5!

Is Ratebeer dan ideaal als graadmeter? Nee, ook niet. Hiveminds, circlejerks en hypes, ook Ratebeer kan er niet aan ontkomen. Pilseners (en aanverwante stijlen) hebben het er zwaar te verduren. Mits het niet uit Tsjechië komt scoort het eigenlijk sowieso vrij laag. Of het moet zo zijn dat slechts 10 mensen het beoordeeld hebben, die toevallig allemaal positief waren. Maarja, ook dat legt een zwakte van Ratebeer bloot. Als het bier weinig ratings krijgt kan de score wel eens hoger of lager uitvallen dan wanneer een bier meer dan 500 keer is beoordeeld. Ook zal de score van een Nederlands pilsje waarschijnlijk wat inzakken op het moment dat 100 Amerikanen het biertje beoordelen.

Moeten we dan maar afgaan op Internetpolls? Meh. SAMSUNGFacebook likes? Twittervolgers? Slecht plan, want die zijn gewoon te koop.

Daarom heb ik voor het SpoelenMaar bierviltje gekozen voor de Latijnse zin ‘Usus magister est optimus’. Oftewel ‘Ervaring is de beste leermeester’ in het Nederlands. Oftewel ‘Gewôn veul drinke’ in het plat Brabants.
Mocht je door mij overtuigd zijn en één van deze motto´s toe gaan passen dan wens ik je veel plezier met testen. En als je klaar bent lees ik graag welk pilsje nou eigenlijk het beste is. In de tussentijd ga ik proberen een Heineken en een Brand op de kop te tikken, want ik kom er zojuist achter dat ik al een slordige 3200 bieren beoordeeld heb, maar die twee nog niet. Dan kijk ik daarna wel of ik de kratten Bavaria moet gaan proberen te ruilen.

3 Responses to “Usus magister est optimus”

  1. René Van De Ven 08. Jan, 2014 at 17:18 #

    Ik doe mee met de blind pilsproeftest, zeker binnenkort een keer!

    [Reageer]

  2. André 09. Jan, 2014 at 00:10 #

    Wat mij dan leuk lijkt is om niet zozeer te focussen op welk merk is beter, maar meer op fles vs blik.
    Laten we zeggen 6 merken bier, 1 fles en 1 blik per merk. Kijken of we een tendens merken waarbij de bieren uit blik hoger scoren dan hun gebottelde counterpart (wat ik wel verwacht). Zoiets lijkt me dan wel interessant. En natuurlijk komen we dan vanzelf ook tot de conclusie welke pils het beste en het slechtst in de smaak valt.

    [Reageer]

  3. Joris 15. Jan, 2014 at 17:38 #

    ‘Usus magister est optimus’. Oftewel ‘Ervaring is de beste leermeester’ in het Nederlands. Oftewel ‘Gewôn veul drinke’ in het plat Brabants. Zegt ie…..

    Ik heb dus op zijn plat Brabants afgelopen weekend 20 Bavaria’s na elkaar geproefd. Maar ben nog niet veel wijzer.

    [Reageer]

Leave a Reply