René in Denemarken: Eindelijk cultuur

1 Oct

René ging naar Denemarken om wat biertjes te proeven met de ‘grote jongens’ die actief zijn op Ratebeer. Hij ging er naartoe met het idee dat hij zelf een redelijk fanatieke bierproever is, voor wie het tempo niet hoog genoeg kan liggen. Vandaag het laatste verhaal van het drieluik ‘René in Denemarken’, over de waanzin van het bierdrinken op topniveau. Verder op in deze week gaan we weer schrijven over bierdrinken in eigen land!

Dag drie was dus Legoland. Aangezien er nog geen legobier op de markt is bleef ik overdag volledig van de alcohol af. Moeilijk was het niet overigens, de twee zware dagen hadden toch hun tol geëist. Het dagje Legoland was prima verlopen, fraaie achtbanen en onvoorstelbare kunstwerken gebouwd van lego. We reden terug naar Jan & Charlotte en dronken in de avond op het dooie gemakje (echt waar!) 5 bieren in 2,5 uur. Tussendoor kon ik het toch niet laten om nog wat meads te proberen. We gingen op tijd slapen en reden de volgende ochtend door naar Odense. Na het dagje sightseeing  zetten we op een camping tent op in de regen (alles zeiknat dus) en bezochten daarna we de kroeg Christian Firtal, waar zowaar een barman aan het werk was die Nederlands sprak. Het beviel ons prima en we bleven er de hele avond.

Inmiddels was het dinsdag en we reden door naar Kopenhagen. Ook nu was het eerst sightseeing en pas ’s avonds bezochten we een paar kroegen. Dit alles gebeurde echter pas na het intrekken in de Bed & Breakfast die we hadden geboekt. Ik dacht slim te zijn: ik boek er eentje vlakbij het centraal station, dan zitten we altijd goed! Dat klopt ja, tenzij je met de auto bent. Parkeren is zoiezo al een pain in the ass in Kopenhagen en in dit geval was er echt niets te vinden waaraan je je niet blauw betaalde. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een parkeergarage die ca. 26 euro per dag kostte. Goedkoper was er niet, althans niet in de buurt. Aangekomen bij de B&B hingen we eerst de zeiknatte tent op in de badkamer die daarmee volledig ontoegankelijk was geworden. Afijn, die hadden we toch pas weer vanavond nodig.

’s Avonds hadden we afgesproken met Yespr om ons langs een paar kroegen te gidsen. Onder zijn deskundige leiding belandden we na samenkomst in de Mikkeller Bar in Ørsted Ølbar. Heerlijke kroeg! Een hoop nieuwe bieren en veel enthousiaste bierliefhebbers waaronder een van de andere Deense 10.000-plussers Pinball. Het beste bier van die avond vond ik Against the Grain 70K (Imperial Stout, 13.1%), gevolgd door Jacobsen Mermaid Porter 2013 (Baltic Porter, 10%) en Mikkeller Raspberry Hammer (Barley Wine, 20.2%). Yespr gaf op de kaart nog wat interessante brewpubs aan waarna we rond 0.30u afscheid namen.

IMG-20131001-WA0002Woensdag maakten we een uitstapje naar Malmö, Zweden. We huurden een fiets om wat verdere afstanden af te kunnen leggen, maar veel was er niet te zien vond ik. Even ramptoeristje gespeeld toen we een omgewaaid / omgevallen woonboot-achtig huis tegenkwamen (zie foto), wat langs de kust gefietst, een kasteel / slot bekeken (weinig aan te zien) en dat was het dan wel weer. Tussendoor had ik ook nog even mijn bieren aan Balderbitch gegeven als onderdeel van de Euro Swap. Gelukkig waren de kroegen wel naar behoren, behalve dan de kroeg waar iedereen van schreeuwde dat ie zo geweldig zou zijn. Malmö Bryghus Hamnmästaren viel hard tegen. Ik dronk er twee bieren: een American Pale Ale en een Imperial/Double IPA en ze waren beide uitermate matig. Boterig, oud, gewoon niet goed. De prijzen vielen me ook niet mee, terwijl ik aardig aan de Zweedse prijzen gewend ben en er heerste ook totaal geen sfeer. Nee, dat was het voor mij helemaal niet! Wat wel goed beviel waren de twee Bishops Arms. Hoewel eentje duidelijk de betere was (Gustav Adolfs Torg) was het ook in de andere  (Savoy) prima vertoeven. De proefglaasjes zijn er zo’n 2.75 euro dus prima te doen, zeker voor Zweedse begrippen. Een paar prima IPA’s geproefd (BrewDog Crime City IPA, BrewDog Punk Monk, Coronado Idiot IPA) en verbazingwekkend genoeg een erg lekker rookbier: Närke / Haandbryggeriet Viking Smoked IPA. Sightseeing was matig, maar de kroegen en bieren waren prima. ’s Avonds bezochten we in Kopenhagen nog de brewpubs Apollo, Strecker Vesterbro Bryghus en Brewpub København. De bieren waren allemaal matig tot redelijk, met slechts een enkele uitschieter naar beneden en geen omhoog. Het was genoeg geweest voor vandaag. Op naar bed, morgen weer een stuk rijden naar Møns Klint.

Donderdag was de laatste echte vakantiedag aangezien we vrijdag nodig hadden om terug te rijden naar huis. Voordat we Kopenhagen verlieten reden we nog even langs Kihoskh, die ik nog kende van mijn bezoek aan de stad tijdens CBC (Copenhagen Beer Celebration) afgelopen mei. Ik vond er veel prachtige bieren, maar moest het bij een aantal laten want ik zat al snel, heel snel aan de 80 euro. Van Jan en Charlotte hadden we een adres meegekregen van een grote supermarkt met een fraai assortiment aan bieren. Het lag slechts een kilometer of 10 van de route die we namen naar Møns Klint. Hier kon ik heel wat meer inladen voor 80 euro! Met een fraai aantal bieren richting de auto en na enig passen en meten had ik alles redelijk veilig ingepakt en ook de auto kon nog dicht, zelfs met ons erbij. Møns Klint is of zijn, want of ze nou één berg (nou ja, flinke heuvels) bedoelen of de hele omgeving weet ik niet, kalkrotsen en kliffen aan de zee. Het ligt rechtsonder op een klein eiland dat met een brug verbonden is aan de rest van het eiland waarop Kopenhagen is gelegen. We arriveerden er rond 16.30u en zetten de tent op, die gelukkig weer droog was. Na een stevige wandeling van zo’n 2 uur over smalle bergachtige paadjes die ons prachtige uitzichten brachten kwamen we terug op de camping. Voor de wandeling had ik de koelelementen uit mijn koelbox geruild met een paar recht uit de vriezer en een paar biertjes koud gelegd. Daar was ik uitermate mee in mijn nopjes toen ik op mijn campingstoeltje neerplofte na die wandeling, ondanks dat het de niet zo heel interessante bieren waren die ik had gekocht. Ik kon het natuurlijk niet maken om een paar superbieren op te drinken zonder deze te delen met de Oirschot crew! Ik hield het dus maar bij een paar Pale Lagers en een Czech Pilsener. Het koelde snel af in de schaduw waar onze tent stond en aangezien morgen de terugreis op het programma stond gingen we vroeg slapen.

Vrijdag stonden we op tijd op, braken de tent af, wisselden de koelelementen weer om en vertrokken. Eerst nog even naar de andere kant van Møns Klint, dat wil zeggen niet de bergen / heuvels op, maar juist naar beneden, 494 traptreden af de afgrond in tot we helemaal beneden op het rotsachtige strand stonden. Prachtig om te zien, maar wel een beetje jammer dat ik mijn horloge weer wist te molesteren (zucht, 5e keer alweer dat hetzelfde pinnetje afbrak). De weg terug omhoog duurde ietwat langer dan de weg omlaag. Toen we weer boven kwamen was inmiddels het halve terrein afgezet en stond er overal politie en andere in uniform gehulde personen. De koningin kwam op bezoek! We hebben er echter niet op gewacht, want dat zou de veerboot Rødby-Puttgarden op ons ook niet doen, maar onderweg naar Rødby kwamen we de stoet tegen. Vooruitgestuurde motoragenten lieten alle voertuigen stoppen in berm en de stoet passeerde. Eigenlijk slaat het nergens op maar op vakantie is het dan toch wel leuk om te zien.

De rest van de dag laat zich niet moeilijk raden. De veerboot op, de veerboot af, 600 kilometer rijden en we waren weer thuis. Althans, op feest, want daar moesten we toch nog even heen. Veel zin had ik niet, maar na de lange reis smaakte Bavaria toch ook weer prima. Sleep kicked in, en ik was blij toen we eindelijk de voordeur openden. 23.30u. 2500 kilometer gereden in de afgelopen week, waarvan 173 door mijn vriendin. Ondanks de vermoeidheid toch nog even de bieren veilig binnengezet en de rest binnen gegooid. Andre een whatsappje gestuurd dat ie morgen toch wel zeker even moest komen kijken naar de meegenomen bieren. Toen was het echt afgelopen, de vakantie was over. Mijn vriendin had een superweek gehad zei ze. Yes! Volgend jaar weer naar de Danish Ratebeer Gathering dus! ‘Blijven dromen’, was het antwoord. En dat ben ik toen ook maar gaan doen, zodra mijn hoofd het kussen raakte.