Doe effe enthousiast!

10 Jul

Ieder Nederlands bierinitiatief is een goed initiatief! Zoals bij iedere stelling zullen er voor en tegenstanders zijn. Ik hink zelf echter op twee gedachten. Het is goed dat bier regelmatig in de spotlight staat, maar laten we niet bij ieder nieuwsfeitje waarin het woordje ‘bier’ voorkomt de polonaise gaan lopen. Bier is hot en dus commercieel gezien een aantrekkelijk product. Zeker als de pilsverkoop steeds minder oplevert. Dit kan er wel eens voor zorgen dat er vreemde ideeën ontstaan.

De Nederlandse biercultuur groeit nog steeds en deze week nog kwam ik ergens een artikeltje tegen waarin stond dat er inmiddels meer dan 220 brouwerijen zijn. Bij het lezen van zulke informatie vraag ik me altijd meteen af hoe nauwkeurig dat getal precies is, maar ik slik het als zoete koek. 220 brouwerijen… Althans: Er zijn 220 ‘bedrijven’ die bier produceren en verkopen. Dat wil dus zeggen dat niet iedere brouwer een eigen brouwerij heeft. De gedachte dat er in ieder dorp de brouwerijen als paddenstoelen uit de grond schieten is dan ook licht overdreven, maar misschien gaat het op den duur wel gebeuren. Ik hoop het!

Het feit dat er 220 officiële brouwers (en tal van hobbybrouwers zijn die erover denken om de stap naar professionaliteit te zetten) bestaan geeft natuurlijk aan dat bier als nooit tevoren leeft. Zo ontstaan er ook een hoop andere ideeën in de Nederlandse bierwereld. Niet iedereen heeft de zin of kennis om zelf bier te brouwen, maar wil toch graag meerijden in de op bier functionerende hypetrein. Hierbij kun je denken aan mensen die proeverijen gaan organiseren, het ontstaan van allerlei kansloze blogs zoals SpoelenMaar en initiatieven zoals de Nationale Bierbank.

De Nationale Bierbank klinkt als een soort archief en in feite is het dat ook een beetje. Eigenlijk ga je Wallstreet-stijl investeren in bieren (inclusief kans op een beurskrach). Zij leggen een bier weg voor een bepaalde periode, jij betaalt 25 euro voor ‘de bierbon’ (twee flesjes bier), zij beslissen wanneer het bier optimaal van smaak is en jij kunt je bier opdrinken… of verkopen!

Geld verdienen met bier was nog nooit zo makkelijk. Iedereen weet dat ieder bier dat een jaar of 5 oud is automatisch in waarde stijgt. Oud bier is lekker en zeker als het onder de ideale omstandigheden wordt bewaard. Ieder bier veranderd automatisch in een soort Port en iedere bierliefhebber houdt natuurlijk van Port. Althans, we gaan er vanuit dat de bieren die vakkundig geselecteerd zijn deze eigenschappen hebben.

Als je als consument slim bent koop je een paar flessen van het bier dat je wil laten rijpen en je legt het zelf ergens op een donkere, niet te vochtige plek met constante temperatuur. Voor dezelfde 25 euro kun je jezelf over 5 jaar een hevige kater toebrengen. Nee, de slimme consument doet het niet voor het zelf drinken. De slimme consument wil een slaatje slaan uit de bierhype. Geld wil hij zien!

Nu geloof ik wel dat er op den duur wat geld mee te verdienen valt. Een goed bier, 5 jaar oud en onder goede omstandigheden bewaard zal waarschijnlijk wel goed blijven. En natuurlijk: Er zullen niet heel veel van dit soort oude flessen in de roulatie zijn, dus alleen al vanwege de exclusiviteit zal de waarde een stukje stijgen. The_Money_Bin_by_vikung_fu

Kijkend naar de selectie zie je onder andere de Hertog Jan Grand Prestige. Een 75cl fles van dit bier kost momenteel zo’n 6 euro en 39 cent. Twee flessen komt dus op een totaal van zo’n 13 euro, en de ‘bierbon’ (je aandeel als het ware) kost 25 euro. Het bier moet dus in waarde verdubbelen om enigszins winst te maken en zelfs als dit gebeurd verdien je misschien 1 à 2 euro over een periode van 5 jaar. Uitgaande van die 2 euro over een periode van 5 jaar maak je ongeveer 0,011 cent winst per dag!

Dan komen we automatisch terug bij de stelling waarmee ik begon. Moet ik, als bierliefhebber, automatisch enthousiast worden van ieder initiatief? Ik vind van niet. Een restaurant waar oude bieren geschonken worden? Leuk! Een café waar je één bier uit verschillende jaren kunt proeven? Super. Een bierbank waar mensen worden gelokt met het vooruitzicht dat een bier dat nu goed smaakt over enkele jaren opeens een gigantische verademing zal zijn? Van mij hoeft het niet en ik vraag me af op wie het allemaal precies gericht is. Is het gericht op de enthousiaste consument die zichzelf nog wel makkelijk iets laat aanpraten? Is het een gimmick? Is het voor bedrijven, of kiezen die automatisch voor een goedkopere oplossing, bijvoorbeeld binnen de eigen muren?

Ik ben heel benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Ik gun de organisatie een groot succes en ik vind het niet eens heel erg als men zich over 5 jaar stuk lacht als ze dit artikel nog eens herlezen. Maar voor nu heb ik, zoals zo vaak, mijn mening weer eens klaar. En helaas roep ik niet bij ìeder bier-initiatief halleluja…

No comments yet

Leave a Reply