Combinatiespel

20 Mar

Hoe meer er te klagen valt, hoe makkelijker het is om een stukje te schrijven. Je merkt iets vervelends op en je deelt mee aan de al dan wel of niet lezers wat je er mis mee vindt. Op het moment dat er niks te klagen valt en er niks opvallends gebeurd, is het dus erg moeilijk om je blog te vullen met mogelijk interessante content. Nu is er me eindelijk weer eens iets opgevallen, dus kan ik eindelijk weer eens schrijven. Wat me op viel? De invasie van The Kernel in Nederland.

The Kernel is een kleine brouwerij uit Londen, GB. The Kernel staat bij liefhebbers bekend om hun goede bieren èn om hun véle bieren. Deze kleine brouwerij heeft het inmiddels al voor elkaar gekregen om meer dan 270 verschillende bieren te brouwen. Ik heb er ‘slechts’ 36 van mogen proeven tot nu toe. Deze 36 bieren waren over het algemeen lekker en soms zelfs heel erg lekker. Slechts heel af en toe zit er een tegenvaller bij. Dat is wat mij betreft een enorme kwaliteit. Het mooie is dat de bieren vaak niet overdreven zwaar zijn, maar over het algemeen wel enorm vers en enorm smaakvol. Daar draait het uiteindelijk toch om bij hop-heftige bieren.

Tweehonderdzeventig verschillende bieren. Ik typ het een keer volledig uit, om het getal nog groter te laten lijken dan het al is. 270. Alleen het verzinnen van toepasselijke namen voor 270 verschillende bieren is al een hels karwei, laat staan het brouwen ervan. Toch valt dit voor The Kernel wel mee. Mooie namen zul je niet gauw vinden tussen de bieren van deze Britse brouwerij. Hun bieren heten meestal [biertype] [hopsoort] [hopsoort] [hopsoort].

Het is voor The Kernel een makkelijk systeem, maar voor de consument helaas wat minder. Mijn favoriete Kernel bier? Ik zou het niet weten. Vast iets met India Pale Ale en 3 hopsoorten. Om het specifieker te maken: Waarschijnlijk Amerikaanse hopsoorten. Het minst lekkere bier? Ook die naam ben ik inmiddels weer vergeten. Het is een probleem dat ik ook heb bij brouwerij Kompaan (zij gebruiken nummers) en in iets mindere mate ook bij Oersoep (een brouwerij waar ook iedere dag ongeveer 5 nieuwe bieren van de lopende band rollen) heb. Toegegeven: Onthouden welke bieren van De Molen je hebt gedronken valt ook niet mee, maar die hebben vaak nog wat meer onderscheidende namen. Bij De Molen zit de crux hem vooral in de vraag of je een bepaalde barrel-aged variant al hebt gehad of niet. Het is een zeer stress-aanwakkerend luxeprobleem dat door het gebruik van Ratebeer, Beeradvocate, Untapp’d of zelfs een eigen excel documentje gelukkig vermeden kan worden.
kernel
270 verschillende bieren. Zijn er zoveel mogelijkheden dan? Zoals The Kernel het doet zijn die mogelijkheden er zeker. Ze kopen 3 hopsoorten, laten we ze voor het gemak A, B en C noemen. De bieren die ze vervolgens maken zijn:

Pale Ale A
Pale Ale B
Pale Ale C
India Pale Ale A
India Pale Ale B
India Pale Ale C
Pale Ale A B
Pale Ale A C
Enzovoort.

Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar ik denk dat het punt inmiddels gemaakt is. Combineren is het toverwoord. Wiskundig ben ik niet heel sterk, maar ik heb berekend dat je op deze manier ongeveer heel erg fucking veel combinaties kunt maken. En dan doen ze dan ook. Vervolgens kopen ze weer 3 andere hopsoorten en het feest begint weer van voren af aan. Het is dat hun bieren vaak zo enorm lekker zijn, anders zou je zeggen: Daar heb je hen weer…

Een kleine brouwerij met een groot aanbod en een steeds betere verkrijgbaarheid in Nederland… Het is niet iets waar je mij over zult horen klagen, maar het is wel iets om over te schrijven dacht ik zo!

3 Responses to “Combinatiespel”

  1. Eric 21. Mar, 2014 at 09:40 #

    Als we dan toch aan het klagen zijn… De bieren van The Kernel zijn zelfs hier in Parijs nu bij alle goede bierwinkels te krijgen, maar de prijzen… Oh boy! Weet niet wat een IPA van hun in Nederland nu kost maar hier ben je zeker 7 euro per flesje kwijt. Au!

    [Reageer]

  2. André 22. Mar, 2014 at 14:09 #

    Tussen de 4 en 5,5 euro geloof ik!

    [Reageer]

  3. Frederik 24. Mar, 2014 at 08:12 #

    Wel, misschien is het dan nog een geluk dat de bieren van The Kernel in mijn buurt niet zo makkelijk te vinden zijn. Ik heb hoogstens een stuk of drie brouwsels van hen bij elkaar zien staan, en ik had dus ook geen idee dat ze er zoveel verschillende hadden.

    De Molen’s breed assortiment vind ik dan weer wél extra vervelend. Ik was eergisteren bij Melgers, en daar staan rekken vol uniform gelabelde Molenbrouwsels. En hoewel ik weet dat ze goed bier brouwen, heb ik uiteindelijk van hen niks mee, gewoon omdat ik niet wist waar beginnen. (En tussen ons, ze zijn best duur! Dat maakt dat je minder snel “at random” een flesje meeneemt.)

    Ik vind het leuk dat er geëxperimenteerd wordt. Ik vind het leuk dat de consument die experimenten kan testen. Maar persoonlijk zie ik liever een brouwerij die een duidelijk core-aanbod heeft van goeie bieren. Dan mogen er nog speciale edities en testbrouwsels uitgebracht worden, natuurlijk, maar hou die dan conceptueel uit je basisgamma.

    BrewDog is een mooi voorbeeld (en ik heb het hier enkel over marketing, ik spreek me niet uit over de kwaliteit vergeleken met The Kernel of De Molen). Ze hebben een duidelijk afgelijnd core-gamma, een hele resem limited brouwsels, en een paar experimentele brouwsels. En dat is heel duidelijk voor de klant, dus die weet waar hij naar op zoek moet…

    [Reageer]

Leave a Reply