Column: Don’t believe the hype

17 Apr

We hebben het al vaker over Westvleteren gehad op SpoelenMaar, maar het bier staat nog steeds bekend als ‘het beste bier van de wereld’, dus blijven wij er over schrijven. Vaste proefmaat, bierkenner en bierprediker Joris van Esch was uitgenodigd voor een hele speciale proeverij waarin de Westvleteren centraal stond. Hieronder zijn verslag van dit evenement!

Don’t believe the hype

Het zal niet de eerste keer zijn dat er over dit bier geschreven wordt, en ook zeker niet de laatste. Het zou het beste bier ter wereld zijn. Het is nagenoeg onmogelijk om er aan te komen. Het is de heilige graal der bierliefhebbers. En sommige Amerikanen betalen via e-bay 20 dollar voor een flesje. Een leeg flesje wel te verstaan. Een vol flesje doet gemakkelijke het driedubbele.

Ik heb het natuurlijk over de 12 van Westvleteren. Zo’n 10 jaar geleden voor het eerst door Amerikaans georiënteerde sites als Ratebeer en Beeradvocate verkozen tot beste bier ter wereld, waardoor de vraag enorm steeg. Maar de trappisten van Westvleteren brouwen enkel om in hun levensonderhoud te voorzien, het klooster te onderhouden en wat goede doelen te steunen. En geen krat extra. Met als gevolg files voor de poorten van de abdij, een ingewikkeld reserveringssysteem om dat tegen te gaan, en woekerprijzen op de zwarte markt voor een flesje van dit zware bruine trappistenbier. En als je dan eindelijk, na een lange zoektocht en voor meer dan 10 euro zo’n flesje hebt bemachtigd, dan kan het niet anders of het  ook wel verdomd lekker zijn. Toch? Zonder te proeven of te ruiken heeft dit bier al 9 van de 10 punten verdiend.

Recent brouwden de monniken van Westvleteren extra veel bier. Het klooster was toe aan groot onderhoud en daar was extra geld voor nodig. De speciale actie-pakketten vlogen na voorinschrijving binnen enkele uren de deur uit in België, Nederland, USA en Denemarken. Maar hoe konden de monniken, ondanks hun overcapaciteit, deze hoeveelheid bier brouwen? Volgens sommige geruchten zou het bier bij de collega’s in Westmalle gebrouwen worden. Misschien niet onlogisch als je bedenkt dat daar ook de gist vandaan komt die Westvleteren gebruikt.

Ook vonden sommige liefhebbers dat het ene brouwsel het andere niet was. Een goede biervriend, die weer vriendjes was met de monniken, had het lef deze vraag voor te leggen aan de brouwpater himself. Deze was zo vriendelijk om enkele flessen van verschillende batches mee te geven, om te vergelijken. En vervolgens had ik het geluk om dit vergelijkend warenonderzoek mee te mogen ondersteunen. Uiteindelijk proefden we 9 verschillende flesjes Westvleteren 12 op een rij.

Om te beginnen een flesje uit het beruchte actie-sixpack naast een “normaal”  flesje van bijna dezelfde botteldatum (ik geloof dat de botteldatum 3 jaar voor de houdbaarheidsdatum ligt). Kort gezegd: nauwelijks verschil. Als het “actie-bier” ergens anders gebrouwen zou zijn, dan hadden we dat geproefd. Dat gerucht konden we dus snel uit de wereld helpen.

Vervolgens 5 verschillende batches naast elkaar die in verschillende maanden in 2012 of zelfs in januari 2013 gebotteld waren. Weer geen grote verschillen, hoewel die van een half jaar oud ons het beste beviel. Toen nog een flesje uit 2001 en een flesje uit 1997. Een heel andere smaak uiteraard door de veroudering, maar toch nog goed te drinken. En we sloten af met een Sint Sixtus Abt 12 van rond 1980. De geur was nog wel te doen, maar lekker was ie niet ….

We kunnen dus concluderen dat de verschillen tussen verschillende batches Westvleteren 12 klein of nauwelijks aanwezig zijn. De manier van bewaren zal waarschijnlijk meer invloed gehad hebben op de geur en de smaak van het bier. Maar belangrijker was mijn persoonlijke conclusie dat dit een mooi bier is, maar absoluut niet het lekkerste of beste wat ik ooit gedronken heb. Er zijn wel 50, misschien wel 100 bieren die ik lekkerder vond. En dat waren velen die bij de proefsessie aanwezig waren met mij eens.

Ik weet dat smaken verschillen en de discussie zal altijd blijven. Maar laat je niet gek maken door de commotie rond dit bier. Don’t believe the hype. En de eerste die een tweet stuurt naar @spoelenmaar met de hashtag #dontbelievethewestvleteren krijgt van mij een gratis flesje en een glas. Want zo bijzonder is het dus echt niet. [De usual suspects die ik ken van Ratebeer zijn uitgesloten van deze actie.]

One Response to “Column: Don’t believe the hype”

  1. René Van De Ven 17. Apr, 2013 at 22:25 #

    Nice!

    [Reageer]

Leave a Reply